ارتباط عجیب «سردرد ناشی از بستنی» و ابتلا به میگرن!
احتمالا شما هم هنگام خوردن بستنی یا هر چیز سرد دیگر احساس سردرد را تجربه کردهاید؟ جالب است بدانید که این مشکل شیوع زیادی دارد، اما همه لزوما به آن دچار نمیشوند.
در واقع این سردرد چندثانیهای، میتواند حقایق مهمی درباره حساسیت سیستم عصبی شما و حتی احتمال ابتلایتان به میگرن را فاش کند.
سردرد ناشی از بستنی (یا همان Brain Freeze) به چندین علت رخ میدهد:
– افت دمای ناگهانی: تماس سریع ماده سرد (مثل بستنی یا آبیخ) با سقف دهان یا انتهای گلو، باعث اُفت شدید دما در این ناحیه میشود.
– تغییرات عروقی: عروق خونی این ناحیه بهسرعت منقبض شده و پس از آن، برای بازگرداندن جریان خون طبیعی، بهشدت گشاد میشوند.
– درگیری شبکه عصبی: رشتههای عصبیِ حسکننده درد در دیواره این عروق، پیامهای درد را به عصب سهقلو (Trigeminal nerve) منتقل میکنند. از آنجا که این عصب مسئول پردازش سیگنالهای درد در صورت و پیشانی است، شما درد را بهجای دهان، در سر و ناحیه پیشانی خود حس میکنید.
شواهد نشان میدهد که سردرد بستنی میتواند ارثی باشد! اگر والدین شما به این عارضه دچار هستند، احتمال ابتلای شما نیز به دلیل الگوهای ژنتیکی مشابه، بالاست.
مهمترین عامل تعیینکننده تفاوت در «شدت این سردرد»، سابقه ابتلای فرد به حملات میگرنی است. افراد مبتلا به میگرن به دلیل حساسیت بالای شبکه عصب سهقلو، سردردهای ناشی از محرک سرما را با شدت بسیار بیشتری تجربه میکنند.
البته در نهایت، نیازی نیست به دلیل ترس از سردرد، خودتان را از خوردن خوراکیهای خنک محروم کنید؛ فقط کافی است کمی صبور باشید و آنها را آهستهتر میل کنید و از طعمشان بیشتر لذت ببرید!
https://www.bbc.com/future/article/20260529-what-causes-brain-freeze
